Постинг
28.05.2015 13:21 -
Образът на Константин-Кирил Философ според Пространното житие на светеца (ЛИС, БЕЛ, 9 клас)
Автор: u4ebnimateriali
Категория: Други
Прочетен: 19350 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.05.2015 13:26
Прочетен: 19350 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 28.05.2015 13:26
Едно от първите оригинални произведения на славянски език е житието на Кирил Философ. Създадено по примера на най-добрите византийски образци на житийния жанр, то възниква скоро след смъртта на първоучителя, поради необходимостта да се уреди църковен празник в негова памет и чрез култа към създателя на славянските писмена да се защити творението му. Текстът представлява подробен разказ за живота и делата на героя, за стремежа му към съвършенство и приближаване до Бога.
Образът на Константин-Кирил Философ в Пространното житие е представен според принципите на средновековния агиографски жанр. Проследен е жизненият път и делата на светеца, като са съчетани историческа достоверност и легендарност. В житиеписния текст ранните години на Кирил са белязани с числова символика и алегорични внушения. Следват сюжетните моменти, свързани с християнските мисии на агиогероя. Кулминация на творбата е създаването на славянската азбука и защитата й в спора с триезичниците. Светостта на Константин-Кирил Философ е утвърдена във финала на житието.
Творбата започва със стандартна фабулна експозиция, представяща детството на героя. Кирил е седмо дете- син на благороден и богат мъж. На седем години е осенен от пророчески сън, който го отвежда към избора на поприще: „името ѝ беше София, сиреч Премъдрост. Нея избрах.“ Сънищата и техните послания се приемат за божия промисъл, за висше проявление. Те са част от християнската символика.
Един от символите, които сакрализират образа на Кирил, е числото седем. То се повтаря няколко пъти в житието- героят се ражда седмо дете в семейството; сънува пророческия си сън на седемгодишна възраст. Друг символ, че Константин-Кирил е необикновен човек, е, че той отказва да бъде кърмен от други, освен от майка си. Този факт се тълкува като знак да бъде отхранен с чисто мляко свята личност от добър корен. Когато героят отива на лов с богатите деца, загубва сокола си. Според средновековната символика, птицата е знакът на земните удоволствия, а изгубването ѝ- отричането от тях.
Кирил се вглъбява в себе си и се отдава на Бог и учението. Неговата изключителност и божествена белязаност са подчертани чрез любознателността и ранния му интерес към науката. Той учи наизуст писанията на свети Григорий Богослов и създава първата си творба похвала за просветителя. Кирил сам търси знанието и тъгува, когато молбата му да се учи при чужденец граматик бива отхвърлена.
Дарбата на Константин да размишлява и да търси смисъл го отвеждат в Магнаурската школа. Под ръководството на Лъв и Фотий той е възпитаван в дух на хуманност и културна разностранност. Умствените му заложби се съчетават с бързина и прилежание, но над тях той проявява „кротък нрав“. Контактите му са целенасочени: „беседваше само с ония, с които това беше по-полезно, като странеше от онези, които имаха склонност към зло.“ Стремежът му да постигне светостта- „да живее с бога“, го води по пътя на науката и изцяло направлява живота му. Изключителната му чистота и желание да се уподоби на Всевишния привличат вниманието на всички, както и на логотета. Битието му протича по образеца на този на светците. Преследват го материални и светски изкушения- злато, предложение за брак с кръщелницата на логотета и професионално израстване. Подобно победата на Христос над Лукавия в пустинята, Кирил поставя над всичко мъдростта. Той се съгласява да бъде библиотекар, но се отказва от службата и се скрива в манастир.
Философът не е славолюбив и суетен. Той вижда щастието си единствено в работата с книгите и духовните занимания. Затова приема преподавателската катедра, която му предлагат.
Втората част на творбата разкрива деянията на Константин като апостол- разпространител и защитник на християнството в едно иконоборческо време. Трите основни негови мисионерски пътувания са изпълнени с много чудеса, които доказват божествената му сила и святост. Негов библейски прототип е апостол Павел, известен със своите три дълги пътувания.
Двадесет и четиригодишният Кирил излиза да спори в сарацинската империя с високообразовани опоненти. Той ги „наддума“ по всички въпроси, с което предизвиква удивлението на противниците си. Героят се опира не само на християнските книги, а цитира и Корана. Той говори ясно, достъпно и с прости примери от живота. Любопитен момент са чудесата, които спохождат Кирил: той се спасява от отровата, поднесена му от сарацините и в уединението след мисията неочаквано мъж удовлетворява потребността му от храна. Закрилата от Бога за пореден път свидетелства за светостта и напомнят за необикновеността на героя.
Константин се налага като надарена и образована личност. Възвеличаването му се подсилва от поканата на Михаил ІІІ да мисионерства в Хазария. Като дисциплиниран и добър християнин, Кирил приема задачата като царска заръка и чест. Той е изправен пред голямо изпитание- в спора участват представители на трите основни религии- християнската, юдаизма и мюсюлманската. Многостранните му знания и бързият ум са качества, които му помагат за три дни да убеди хазарите в силата на християнството и да се покръстят. Той действа смело, запазвайки самообладание и човешко достойнство.
Върхов момент от повествованието е чудотворната божествена намеса при създаването на славянската азбука. Прозорливият ум на героя съзнава потребността от букви. От писмената зависи културното утвърждаване на славяните в света. Героят е призван да сътвори, да създаде азбука, което извисява светите му качества до проява на божествени творчески сили. Далеч от суетата на деня, вглъбен в книгите, той се уединява с брат си- Методий, и пожелава да бъде творец, както го съветва Михаил: „Ако ти поискаш, това може да ти го даде бог, …“. „И бог, който слуша молитвите на своите роби, скоро му яви това, и той веднага състави азбуката и започна да пише евангелските думи: „В началото беше Словото и Словото беше у бога, и бог беше Словото.“ Буквите са просветление и вдъхновение, призвание и историческо предназначение на Константин-Кирил, свидетелство за духовния подвиг на славянския учител. Просветителското дело на агиогероя продължава във Великоморавия. Популяризирането на новосъздадената азбука става чрез преводи на богослужебна книжнина и обучение на ученици. Светителското въвеждане в тайнството на новия език преживяват и панонците. Разпространението на славянските писмена се превръща в проповед за духовно усъвършенстване и утвърждаване.
Славянската мисия на Кирил побеждава в полемиката с триезичниците във Венеция. Богословският спор целѝ да защити правото на всеки народ да общува с Бога на свой език. Във възходяща градация и с йерархиране на библейските цитати (старозаветни, новозаветни и от апостол Павел) Константин застава зад осъществената мисия на живота си, извършена в името на целия славянски род. Демократизмът на героя, изразен в реторичния въпрос: „Не пада ли от бога дъжд еднакво за всички?“, поставя спора на общокултурна основа. За него всички са равни пред Бога. Това разкрива неговия хуманизъм и загрижеността му за бъдещето на сънародниците.
Триумфалното освещаване на славянските книги в Рим свидетелства за мащаба на стореното от славянския учител. Официалното признание и узаконяване на Кирило-Методиевото дело в Западна Европа е доказателство и за светостта на героя.
Финалната част на житието описва последните дни, смъртта и погребението на Кирил Философ. Тя извежда значимостта на труда на славянския първоучител, признат и провъзгласен за равноапостол. Предсмъртната молитва на героя концентрира в едно всички негови деяния. Заветът му към неговите последователи е да защитават постигнатото и да продължат „да хвалят и славят името Господне“ на славянски език. Вълнуваща е искрената братска обич на Методий, който намира най-подходящия начин да свърже в смъртта своя брат с жизнените му дела, донесли му най-голяма слава. Посмъртнитечудеса на Кирил са само споменати, без да се разказват отделни епизоди, което показва, че житието е написано сравнително скоро след смъртта на учителя.
Кирил и Методий полагат основите на славянските литератури с оригинални произведения на старобългарски език. Кирил намира във всеки по-важен момент и събитие от живота повод да напише съчинение. Създал славянската писменост, той твори на старобългарски език значителни произведения. Благодарение на писмото, сътворено от него, се преписват свещените християнски книги и манастирите се превръщат в елитарни културни центрове. Славянският първоучител дава надежда и на други народи, че могат да имат своя идентичност и да я заявят чрез култура на родния си език.
Образът на словото в „Проглас към Еванге...
Образът на Дон Кихот (ЛИС, БЕЛ, 10 клас)
Образът на Санчо Панса (ЛИС, БЕЛ, 10 кла...
Образът на Дон Кихот (ЛИС, БЕЛ, 10 клас)
Образът на Санчо Панса (ЛИС, БЕЛ, 10 кла...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари