Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2009 00:38 - СКАЗУЕМО
Автор: aleko2009 Категория: Технологии   
Прочетен: 34308 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 24.03.2012 12:07


                      СК А З У Е М О   І.Просто глаголно сказуемо състои се от един глагол   играя – Аз играя.   плета -Аз плета.   пея - Аз пея.   ходя - Аз ходя.   ІІ.Съставно сказуемо-състои се от две или повече думи, които означават едно действие   1.Съставно глаголно сказуемо– състои се от два глагола, като вторият носи основното значение на сказуемото-той показа какво действие се извършва; първият глагол е с допълнително значение и има точно определени 5 значения:   1.начало -          започвам да играя, захващам да играя, залавям се да играя, готвя се да играя   2.продължение - продължавам да играя             3.край -            спирам да играя, преставам да играя, свършвам, приключвам, прекратявам, преустановявам   4.възможност -    мога да играя, не мога да играя   5.необходимост - трябва да играя, не бива да играя, налага се да играя       2.Съставно именно сказуемо – състои се от глагол и име. Глаголът е несамостоен и сам не може да означава действие. Затова има необходимост от име, което да дава основното значение на сказуемото.   Несамостойни са глаголите, които отговарят на въпроса КАКЪВ, а не на въпросите КЪДЕ или ЗАЩО:   ПОКАЗВАМ СЕ (НЯКАКЪВ)   ИЗЛИЗАМ (НЯКАКЪВ)   ОСТАВАМ (НЯКАКЪВ)   ЯВЯВАМ СЕ (НЯКАКЪВ)       СЪСТАВ:   Глагол   +   име /същ.име; прил.име; местоимение.; числит.име /     съм           отличник /същ.име/-какъв съм   бъда          палав /прил.име/- какъв ще бъда   бивам         глупав /прил.име/   излизам      нерешителен /прил.име/-какъв излизам   изглеждам   несериозен /прил.име/-какъв изглеждам   явявам се    първи /числит. име/-какъв се явявам   оставам      твой /местоимение/-какъв оставам   оказвам се   небръснат/причастие/-какъв се оказвам   казвам се    Апостола /същ.име/-какъв се наричам   викам се    приятел /същ.име/-какъв се викам   броя се      враг /същ.име/-какъв се броя   правя се     красив /прил.име/-какъв се правя   показвам се ироничен /прил.име/-какъв се показвам
ставам       втори/числително име/-какъв ставам
  ПРИМЕРИ:   Аз излизам несериозен.   Жената изглежда рошава.   Тя се показа уморена.   Той остана добър.   Той се явява приятел.   Той излезе първи.   Аз оставам твой.       3.Правопис при съставно именно сказуемо   а/ ако името е в мъжки род, се членува с пълен член.   Македонски е героят на представлението.   Аз съм приятелят ти.   Той се оказа майсторът.   Моканина излиза спасителят на тези хора.   Българският език остава начинът да запазим историята си.   Македонски се оказва най-смелият в битката.   б/учтива форма-учтивата форма означава, че се говори за едно лице, като се използва множествено число; глаголната част е в мн.ч , а името в ед.ч., защото името винаги се съгласува с подлога   Госпожице, Вие сте красива. Господине, Вие сте уморен.


Тагове:   едно,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aleko2009
Категория: Изкуство
Прочетен: 2327126
Постинги: 167
Коментари: 4
Гласове: 517
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031