Постинг
23.09.2013 13:22 -
2.Теория на пазара. Видове пазар. Пазарен механизъм. Търсене и предлагане (реферат)
Автор: u4ebnimateriali
Категория: Други
Прочетен: 6573 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.10.2013 11:27
Прочетен: 6573 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 15.10.2013 11:27
Продължение от предходния постинг
Конкуренция Тя е взаимодействието между купувачите и продавачите на пазара, където всеки участник се стреми да реализира своите интереси. Тя има три страни: — конкуренция между купувачи; —конкуренция между продавачи; —конкуренция между продавачи и купувачи. Конкуренцията изпълнява три основни функции: информационна- информация за конкурентите и съотношението между търсене и предлагане; стимулираща- всеки участник се стреми към подобряване на пазарните си позиции; контролираща- контрол върху пазарното поведение. Съвършена и несъвършена конкуренция Пазар на съвършена конкуренция- организационна пазарна структура с голям брой пазарни участници, имащи еднакъв достъп до информация за пазара без възможности самостоятелно да въздействат върху основните пазарни сили (това са търсенето и предлагането), а оттам и върху формирането на пазарните цени. Несъвършената конкуренця предполага реципрочното или обратното на гореказаното. Тя се дължи на т.нар. пазарни дефекти- външни и вътрешни фактори- недостатъчна информация, неравномерното усъвършенстване на производствената дейност и възможността на едни да реагират по-бързо на пазарните изменения и следователно да се сдобият с по-голям капитал, също дейността на монополите, нарушаването на принципите на частната собственост, намесата на държавата и други. Така на пазара участват определен брой икономически сили, които влияят върху пазарните сили и формирането на пазарните цени- могат да доведат до установяването на монополно високи или монополно ниски цени, монополни печалби, ограничаване на предлаганите количества. В резултат се намалява ефективността на пазарната система- налага се икономическа влсат на отделни икономически субекти, които имат икономическо господство и се стремят максимално да ограничат мащабите и силата на свободната конкуренция. Въпреки това именно пазарът на несъвършената конкуренция е естествената форма на пазарната организация (тъй като пазарното равновесие е трудно постижимо и още по трудно задържимо). Решение спрямо негативните ефекти от несъвършената конкуренция е организационната структура на смесената икономическа система. Тук държавата се намесва като катализатор на икономически процеси с основни цели- защита на частната собственост, и права и ограничения в тази област, с държавни санкции;подсигуряването на правните механизми за функционирането на икономиката. Така с намесата на държавата се осигурява една институционална среда за икономиката- за базата на производството, размяната и разпределението в глобален план. Институционалната среда е комплекс от социални, политически и законови правила- определя се институцонална структура на пазарното стопанство. Тази структура са непосредствените агенти на пазарните отношения- бизнес организации, също държавните и финансови институции, взаимодействащи с пазара и неговите субекти. Сформират се правила на пазарната игра- съвкупност от институционални норми за поведение. В България подобна роля има ЗЗК- Закон за защита на конкуренцията, който осигурява условията за свободното предприемачество, свободното ценообразуване, защита срещу злоупотреба на монополите- условия за регулиран монопол чрез въвеждане намаксималниили минимални цени, съдебната власт да реорганизира и разделя мнополни структури, да спира стопанска дейност и други; защита на интересите на потребителя. Държавата има отношение и към въпросите за външните, вторични или странични ефекти- задължава фирмите да изградят пречиствателни станции, да налага санкции срещу нарушители, или при благоприятни ефекти да поеме част от разходите- култура,образование, здравеопазване. Тук влизат и т.нар. обществени блага, чието придобиване не се осъществява от пазара, а от държавата за сметка на бюджетните разходи. Инструменти на държавата по упражняване на намесата и в смесената икономика са: —разходи за държавни покупки на стоки и услуги; —система на данъците; —трансферни плащания, насочени за социално осигуряване, компенсации при безработица и др. Пазарно равновесие и факторът време. Еластичност и нееластичност. Търсенето и предлагането са двете основни пазарни сили. Когато те се уравновесят, се формира равновесната пазарна цена и равновесното пазарно количество. Установяването на пазарно равновесие изисква повече или по-малко време за реакция на пазара. Освен това равновесието не е неизменно. То се влияе от различни фактори и е по-скоро динамично. За пазарно равновесие говорим не в абсолютен смисъл, а в смисъл на относителна устойчивост за определен период от време на търсените и предлаганите количества около определено ценово равнище.То е налице, когато количеството на потребителското търсене съвпада с количеството на производственото предлагане. То гарантирана продавачите реализация на тяхната стока, а на потребителите, че ще намерят блага за своите потребности. Не само търсенето, но и предлаганото количество се влияе от различни фактори. Еластичността на предлагане изразява степента на чувствителност на предлагането под влияние на различните фактори. Аналогично на еластичността на търсенето, ценовата еластичност на предлагането е отношението на процентната промяна в предлаганото количество спрямо процентната помяна в цената. Коефициентът на ценовата еластичност, предлагането спрямо цената е по принцип положителна величина, защото, когато се увеличава цената, нараства и готовността на производителите да предложат допълнителни количества продукти. Когато коефициентът е по-голям от 1, предлагането е еластично и съответно нееластично, когато е по-малък. Ценовата еластичност на предлагането зависи от продължителността на периода за адаптиране на производителите. Необходимостта от разграничаване на различните периоди е установена от Алфред Маршал. Той разграничава моментно, краткосрочно и дългосрочно равновесие. При моментно равновесие използваните ресурси не се променят. Това предлагане е абсолютно нееластично и затова възстановяването на пазарното равновесие става единствено на основата на цените. За краткосрочен период, част от ресурсите са променливи. Взаимодействието между търсене и предлагане за формиране на пазарно равновесие може да се анализира и в динамичен аспект. В действителност пазарът никога не е в идеално равновесие. При настъпили отклонения, се формират така наречените спирали на пазарната реакция. Когато търсенето е с по-голяма ценова еластичност спрямо предлагането, е на лице т.нар. "завиваща се спирала", при която равновесието се възстановява след определен период от време отново към първоначалната цена. Когато ценовата еластичност на предлагане е по-голяма от ценовата еластичност на търсене и под влияние на първоначалния импулс настъпи промяна в пазарното равновесие, се формира т.нар. "развиваща се спирала"- обемът на предлагането и равновесната цена се открояват от първоначалното ниво с нарастваща интензивност и това дори може да разруши пазара. В такива ситуации е нужна и държавна намеса. Когато търсенето и предлагането са с еднаква еластичност и пазарното равновесие по някаква причина се наруши, започват колебания с постоянна интензивност, без да има възможност пазарът да се възстанови към първоначално равновесно равнище. Има връзка между еластичността на търсене и предлагане и разпределение на данъчната тежест между производител и потребител. Ако търсенето е относитено по-нееластично от предлагането, данъчната тежест за потребителя е по-малка и обратно. В заключение и след всичко казано могат да се изведат основните принципи, които характеризират структурата и начина на действие на пазарния механизъм. Пазарното ценообразуване отговаря на трите принципа на икономикса така : 1. Какви стоки да се произвеждат? Такива, които потребителите оценят по-високо, отколкото са алтернативните разходи за ресурси, необходими за производството на тези стоки. 2. Как да се произвеждат благата? Избират се методите, които водят до по-ниски алтернативни разходи- по-ниски разходи, по-висока печалба. 3. За кого да се произвеждат тези стоки? Благата се разпределят според количеството и цената на производствените ресурси. По-голямо количество блага се разпределят между лицата, които могат да предложат повече и по-високо ценени производствени ресурси и обратно. Пазарните цени формират системата поощрение- наказание, която мотивира стопанските агенти да се кооперират и да работят по-добре, да инвестират, да предлагат блага, които се търсят, да изразходват пестеливо ресурсите и да предлагат ефективни производствени методи. Ползвани материали: Пазарен механизъм. Същност и видове пазари. Търсене и предлагане, в: Лекции по икономика, http://www.bg-ikonomika.com/2012/09/1_22.html Пазарът, същност и основни характеристики, видове пазари. Пазарен механизъм и функции на пазара, в: koronal.com/downloads/Pishtovi/OIT/Tema04.doc Същност и характеристика на пазара. Видове пазари. Стокова борса, в: Лекции по право, http://www.bg-pravo.com/2009/12/3_5893.html Теория за пазара, пазарен механизъм и пазарно равновесие, в: http://narmada.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/01/23/teoriia-za-pazara-pazaren-mehanizym-i-pazarno-ravnovesie.155856 Теория на пазара. Пазарен механизъм и пазарно равновесие, в: Лекции, реферати, курсови работи, теми, конспекти, http://prepisvam.blogspot.com/2009/03/blog-post.html Теория на пазара. Пазарен механизъм и пазарно равновесие. Пазар и видове пазари., в: http://www.referati.org/teoriq-na-pazara/65262/ref
Конкуренция Тя е взаимодействието между купувачите и продавачите на пазара, където всеки участник се стреми да реализира своите интереси. Тя има три страни: — конкуренция между купувачи; —конкуренция между продавачи; —конкуренция между продавачи и купувачи. Конкуренцията изпълнява три основни функции: информационна- информация за конкурентите и съотношението между търсене и предлагане; стимулираща- всеки участник се стреми към подобряване на пазарните си позиции; контролираща- контрол върху пазарното поведение. Съвършена и несъвършена конкуренция Пазар на съвършена конкуренция- организационна пазарна структура с голям брой пазарни участници, имащи еднакъв достъп до информация за пазара без възможности самостоятелно да въздействат върху основните пазарни сили (това са търсенето и предлагането), а оттам и върху формирането на пазарните цени. Несъвършената конкуренця предполага реципрочното или обратното на гореказаното. Тя се дължи на т.нар. пазарни дефекти- външни и вътрешни фактори- недостатъчна информация, неравномерното усъвършенстване на производствената дейност и възможността на едни да реагират по-бързо на пазарните изменения и следователно да се сдобият с по-голям капитал, също дейността на монополите, нарушаването на принципите на частната собственост, намесата на държавата и други. Така на пазара участват определен брой икономически сили, които влияят върху пазарните сили и формирането на пазарните цени- могат да доведат до установяването на монополно високи или монополно ниски цени, монополни печалби, ограничаване на предлаганите количества. В резултат се намалява ефективността на пазарната система- налага се икономическа влсат на отделни икономически субекти, които имат икономическо господство и се стремят максимално да ограничат мащабите и силата на свободната конкуренция. Въпреки това именно пазарът на несъвършената конкуренция е естествената форма на пазарната организация (тъй като пазарното равновесие е трудно постижимо и още по трудно задържимо). Решение спрямо негативните ефекти от несъвършената конкуренция е организационната структура на смесената икономическа система. Тук държавата се намесва като катализатор на икономически процеси с основни цели- защита на частната собственост, и права и ограничения в тази област, с държавни санкции;подсигуряването на правните механизми за функционирането на икономиката. Така с намесата на държавата се осигурява една институционална среда за икономиката- за базата на производството, размяната и разпределението в глобален план. Институционалната среда е комплекс от социални, политически и законови правила- определя се институцонална структура на пазарното стопанство. Тази структура са непосредствените агенти на пазарните отношения- бизнес организации, също държавните и финансови институции, взаимодействащи с пазара и неговите субекти. Сформират се правила на пазарната игра- съвкупност от институционални норми за поведение. В България подобна роля има ЗЗК- Закон за защита на конкуренцията, който осигурява условията за свободното предприемачество, свободното ценообразуване, защита срещу злоупотреба на монополите- условия за регулиран монопол чрез въвеждане намаксималниили минимални цени, съдебната власт да реорганизира и разделя мнополни структури, да спира стопанска дейност и други; защита на интересите на потребителя. Държавата има отношение и към въпросите за външните, вторични или странични ефекти- задължава фирмите да изградят пречиствателни станции, да налага санкции срещу нарушители, или при благоприятни ефекти да поеме част от разходите- култура,образование, здравеопазване. Тук влизат и т.нар. обществени блага, чието придобиване не се осъществява от пазара, а от държавата за сметка на бюджетните разходи. Инструменти на държавата по упражняване на намесата и в смесената икономика са: —разходи за държавни покупки на стоки и услуги; —система на данъците; —трансферни плащания, насочени за социално осигуряване, компенсации при безработица и др. Пазарно равновесие и факторът време. Еластичност и нееластичност. Търсенето и предлагането са двете основни пазарни сили. Когато те се уравновесят, се формира равновесната пазарна цена и равновесното пазарно количество. Установяването на пазарно равновесие изисква повече или по-малко време за реакция на пазара. Освен това равновесието не е неизменно. То се влияе от различни фактори и е по-скоро динамично. За пазарно равновесие говорим не в абсолютен смисъл, а в смисъл на относителна устойчивост за определен период от време на търсените и предлаганите количества около определено ценово равнище.То е налице, когато количеството на потребителското търсене съвпада с количеството на производственото предлагане. То гарантирана продавачите реализация на тяхната стока, а на потребителите, че ще намерят блага за своите потребности. Не само търсенето, но и предлаганото количество се влияе от различни фактори. Еластичността на предлагане изразява степента на чувствителност на предлагането под влияние на различните фактори. Аналогично на еластичността на търсенето, ценовата еластичност на предлагането е отношението на процентната промяна в предлаганото количество спрямо процентната помяна в цената. Коефициентът на ценовата еластичност, предлагането спрямо цената е по принцип положителна величина, защото, когато се увеличава цената, нараства и готовността на производителите да предложат допълнителни количества продукти. Когато коефициентът е по-голям от 1, предлагането е еластично и съответно нееластично, когато е по-малък. Ценовата еластичност на предлагането зависи от продължителността на периода за адаптиране на производителите. Необходимостта от разграничаване на различните периоди е установена от Алфред Маршал. Той разграничава моментно, краткосрочно и дългосрочно равновесие. При моментно равновесие използваните ресурси не се променят. Това предлагане е абсолютно нееластично и затова възстановяването на пазарното равновесие става единствено на основата на цените. За краткосрочен период, част от ресурсите са променливи. Взаимодействието между търсене и предлагане за формиране на пазарно равновесие може да се анализира и в динамичен аспект. В действителност пазарът никога не е в идеално равновесие. При настъпили отклонения, се формират така наречените спирали на пазарната реакция. Когато търсенето е с по-голяма ценова еластичност спрямо предлагането, е на лице т.нар. "завиваща се спирала", при която равновесието се възстановява след определен период от време отново към първоначалната цена. Когато ценовата еластичност на предлагане е по-голяма от ценовата еластичност на търсене и под влияние на първоначалния импулс настъпи промяна в пазарното равновесие, се формира т.нар. "развиваща се спирала"- обемът на предлагането и равновесната цена се открояват от първоначалното ниво с нарастваща интензивност и това дори може да разруши пазара. В такива ситуации е нужна и държавна намеса. Когато търсенето и предлагането са с еднаква еластичност и пазарното равновесие по някаква причина се наруши, започват колебания с постоянна интензивност, без да има възможност пазарът да се възстанови към първоначално равновесно равнище. Има връзка между еластичността на търсене и предлагане и разпределение на данъчната тежест между производител и потребител. Ако търсенето е относитено по-нееластично от предлагането, данъчната тежест за потребителя е по-малка и обратно. В заключение и след всичко казано могат да се изведат основните принципи, които характеризират структурата и начина на действие на пазарния механизъм. Пазарното ценообразуване отговаря на трите принципа на икономикса така : 1. Какви стоки да се произвеждат? Такива, които потребителите оценят по-високо, отколкото са алтернативните разходи за ресурси, необходими за производството на тези стоки. 2. Как да се произвеждат благата? Избират се методите, които водят до по-ниски алтернативни разходи- по-ниски разходи, по-висока печалба. 3. За кого да се произвеждат тези стоки? Благата се разпределят според количеството и цената на производствените ресурси. По-голямо количество блага се разпределят между лицата, които могат да предложат повече и по-високо ценени производствени ресурси и обратно. Пазарните цени формират системата поощрение- наказание, която мотивира стопанските агенти да се кооперират и да работят по-добре, да инвестират, да предлагат блага, които се търсят, да изразходват пестеливо ресурсите и да предлагат ефективни производствени методи. Ползвани материали: Пазарен механизъм. Същност и видове пазари. Търсене и предлагане, в: Лекции по икономика, http://www.bg-ikonomika.com/2012/09/1_22.html Пазарът, същност и основни характеристики, видове пазари. Пазарен механизъм и функции на пазара, в: koronal.com/downloads/Pishtovi/OIT/Tema04.doc Същност и характеристика на пазара. Видове пазари. Стокова борса, в: Лекции по право, http://www.bg-pravo.com/2009/12/3_5893.html Теория за пазара, пазарен механизъм и пазарно равновесие, в: http://narmada.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/01/23/teoriia-za-pazara-pazaren-mehanizym-i-pazarno-ravnovesie.155856 Теория на пазара. Пазарен механизъм и пазарно равновесие, в: Лекции, реферати, курсови работи, теми, конспекти, http://prepisvam.blogspot.com/2009/03/blog-post.html Теория на пазара. Пазарен механизъм и пазарно равновесие. Пазар и видове пазари., в: http://www.referati.org/teoriq-na-pazara/65262/ref
Теория за пазара, пазарен механизъм и па...
Теория за мрънкането
“Теория на очакванията” на Виктор Врум
Теория за мрънкането
“Теория на очакванията” на Виктор Врум
Няма коментари