Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.10.2013 13:23 - Природната картина в стихотворенията „Хаджи Димитър“ и „Обесването на Васил Левски“ на Христо Ботев (домашна работа, БЕЛ, 11 клас)
Автор: u4ebnimateriali Категория: Други   
Прочетен: 17146 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 28.10.2013 13:43


         Ботев е поет на бунта, човек на дълга, при който думите и делата са в неразривна връзка. Това не означава, че е неспособен да изобрази декора на лирическото действие. В две от неговите творби природата е органична част от поетичния текст, чиято роля е чрез хармоничната връзка с героя да подчертае неговото присъствие и да го възвеличи.

       В „Хаджи Димитър“ природната картина е богата на образи. Тя е много динамична и жива. Пространството е организирано на принципа горе-долу, високо-ниско, като чрез тези опозиции (антиномии) поетът целѝ да извиси подвига на своя герой, да го издигне на пиедестала на природата. Единствено тя е способна да облекчи страданието на юнака. Времето е разделено на ден и нощ. Контрастът изразява крайностите, между които е поставен героят, сякаш за да подчертае неговото мъченичество, разкъсването му между земното и небесното и с това граничността на неговия образ. Въпреки това, цикличността, впечатлението за която се създава от жанра на творбата и нейната композиция, носи усещането за затворено пространство, за организиран космос, в който дори за болката може да бъде намерено решение.

     Творбата въвежда читателя в митопоетичното време на героите, в което поборникът за национална свобода е увековечен. Той е поставен на върха на Балкана- топосът на българското величие и победа. Времето е спряло в точката на юнашкото страдание- „слънцето спряно сърдито пече“. Дори то е недоволно от болката, която преживява героят. Чрез него е изразено съпричастието на природата.

Жътва е. Сезонът подчертава и засилва впечатлението за усилие, за напрегнатост, за нажежаване, за изгаряне. Чуват се жътварски песни, но те са позиционирани долу в полето- т.е. в низините, там където е робството, примирението, контрастно противопоставено на величавия връх на подвига, на опита на юнака да постигне небесното- свободата. Жътвата се асоциира с жертвата и в нея са вложени християнски инвенции.

Героизацията се подчертава от богатата приказно-митологична образност. През деня орлица пази сянка на юнака, вълк му ближе раната, сокол се грижи за него като за брат. Това са все животни от българската митология, които се свързват със самотата, единачеството, но и с мъдростта, с прабългарския воински дух, със способността да се отстоява позиция, да се живее вън от стадото. Те са знак за духовно посвещение.

        Христоматийната природна картина, поставена в центъра на творбата, която е на границата между деня и нощта, е изградена в духа на народната песен. Тя е пример за високо поетично майсторство. Богата на асонанси и алитерации, които придават песенност на стиха, тя рисува оживената природа, както в образи, така и в звук. Настъпва вечерта, изгрява месецът, звездите обсипват небесния свод. Инверсията „гора зашуми, вятър повее, -„ е умел поетичен ход, който обърква темпоралната логика и отвежда към един нереален свят, затворен в своята вечност, който възпроизвежда величието и подвига. В него звучи хайдушката песен на Балкана, съзвучна с юнашкото страдание.

          Дори вечер героят не е самотен. Природата е способна да облекчи всяка негова болка- физическа и психологическа. Образите на самодивите, познати ни от българския фолклор, натоварени с неособено положително значение, тук обгрижват и удовлетворяват потребностите на юнака. Те го лекуват с билки, свестяват го, пръскайки го със студена вода. Самодивите са негови сестри. Те са символ за преминаването на героя от земното битие в отвъдното- в света на вечното завръщане, на вечното повторение в мита. Именно то твори величието на героя. Именно то го издига до върха на личното себепостигане и безсмъртието.

      Творбата е богата на цветове- червено, жълто, зелено, бяло, сиво. Властва полихромията. Това прави изобразяваната картина жива в представите на читателя.

            В „Обесването на Васил Левски“ откриваме същата авторова цел- да възвеличи едничкия син на България, иконата на българската свобода. И тук героят е самотен, отделен от общността. Но за разлика от „Хаджи Димитър“, измеренията на страданието са напълно реални. Природният декор е в съзвучие със случилото се, но по никакъв начин не прави болката по-поносима, а напротив- засилва я.

       Вместо опозиции, тук имаме център и периферия. Пространството е сякаш линейно- очертано в хоризонтала и вертикала. Левски е поставен в централната точка на изображение на творбата. Неговият връх е не Балкана, а извисеното, сравнимо с кръст, бесило, което е неговият гроб. Сезонът е зима. Това навежда на мисълта за студ, свиване, смърт. За това впечатление допринася и черният цвят, който присъства в целия текст само два пъти- родината е наречена „черна робиня“, бесилото е „черно“, но въпреки това се създава усещането, че е завладял всички строфи, заради натрапчивия образ на гарвана. Надмощие взема монохромността.

         Творбата носи внушение за скръб, драма, за национална трагедия. Природата е представена като пустиня- като пълно отсъствие, като липса на човешко присъствие, като пустош, изразено в стиха: „вихрове гонят тръни в полето“. Пространството е равно във всички посоки като знак за безгранична скръб, за това, че няма отправна точка за изход от болката. То е безлюдно.

Всички образи, въпреки че ги има, създават усещането за празнота, поради значението, което носят. Гарванът е един от тях. Заедно с псетата и вълците, тук те са символи на мародерство. Тяхното присъствие не отвежда към положителни асоциации. Те градят смислова верига за пустота, изоставеност, за отсъствие на човешка почит към тленните останки. Единствените хора, които присъстват са старци, жени и деца. Те са образи, чиято социална и полова определеност предопределя способността им да изпитват загриженост и съчувствие. Въпреки това, техните действия са израз на безпомощност- те се молят, плачат и пищят, без това да може да промени или облекчи драмата. Дори майката родина може единствено да скърби за своя син.

        Звуковата картина би могла да се определи като монотония- грачене, виене, плач и писъци я изграждат. Тук песента на Балкана е заменена с тази на зимата- „Зимата пее свойта зла песен,“. Тя е натоварена с отрицателен знак- вместо да успокоява, да приспива тревогата, драматично подсилва всяка липса. И има защо- до съзнанието на читателя трябва да достигне посланието, че неговият единствен герой е обесен.

      Докато в „Хаджи Димитър“, въпреки усещането за предстояща, непрекъснато настъпваща, но ненастъпила смърт, го има чувството за неразривна връзка с природата, която приобщава героя към своя свят и го прави част от него, в „Обесването на Васил Левски“ се сблъскваме с една оголена реалност, в която жестокостта и безмилостността на заобикалящото градят представата за необратимост на героичната смърт, която е факт. В баладата безсмъртието е реализирано чрез връзката с природата като врата към митопоетичния космос. Героят е приет и приобщен към един- макар фантастичен, приказен свят на границата между живота и смъртта. В „Обесването на Васил Левски“ то се осъществява въпреки природата- саможертвата се оказва недостатъчна, за да може героят да получи милост дори от нея. Хаджи Димитър сякаш умира и възкръсва многократно, докато безсмъртието на Левски е сравнимо със самопожертвованието на Христос. Смъртта му е еднократен и необратим акт. И в това се състои неговото величие, както и неповторимостта и човешката непостижимост на стореното от него.





Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: u4ebnimateriali
Категория: Бизнес
Прочетен: 3037977
Постинги: 223
Коментари: 17
Гласове: 133
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930