Постинг
18.05.2013 14:49 -
Материал за матура (1 - Христо Ботев)
Автор: u4ebnimateriali
Категория: Други
Прочетен: 17396 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 20.05.2013 10:25
Прочетен: 17396 Коментари: 0 Гласове:
2
Последна промяна: 20.05.2013 10:25
Христо Ботев(1848-1876)
„Майце си”(1867г.): Стихотворението е изповед към майката и обръщение към самия себе си, към своята съвест. Основно чувство: изразени са полярни чувства- лирическият герой е раздвоен между обичта си към майката и дълга към Родината. Образи: персонифициране на родината в образа на майката. В него личи влиянието на народната песен. Използвани са характерни за нея думи и диалекти (мале, пела, клела, имане, тлея, страдна, горкана и т.н.) Чувства се негласният укор на майката за избора на героя- пътят на смъртта. Той се опитва да мотивира поведението си. Героят е самоосъзнала се личност, готова да извърши саможертва в името на свободата на своя народ. Разбира, че тя е единственият му довереник и човек, който може да го разбере неговите мечти и мисли, страданието му за народна правда. Тя е негов съмишленик и изповедник, защото той няма другари, с които да сподели тайните на душата си.
„Към брата си”(1868г.): Стихотворението е обръщение към брата по идея. То е отправяне на укор към онези, чиито сърца не милеят за свободата на Отечеството. Основно чувство: болка от безчувствеността на „глупци неразбрани”. Обич към род и родина и желание да се отзове на народния глас. Тема: неразбирането и народната апатия, причина за продължаващата робска агония.Стихотворението разкрива образа на лирическия герой като изгарящ в собствените си бурни чувства, представя го като човек с млада и буйна кръв. Той страда и плаче над народния гроб печален. Дори брата, към когото се обръща е ням и глух за болката на страдащите роби.
„На прощаване”(1868г.): Стихотворението е под формата на драматичен и напрегнат диалог с майката. Основно чувство: болка от раздялата, но и готовност и решителност в избора на своя път. Тема: народният борец заявява съдбата си като саможертва в името на свободата. Образи: майката, либето, братята, песента, смъртта. Лирическият герой се опитва да внуши правотата на избора си и да спечели съпричастността на майка си. Той оправдава решението си с факта, че битката е в името и на близките хора, а не празна кауза. Въпреки това, търси майчината прошка и разбиране. Представени са две картини като възможен изход от борбата. В случай, че е мъртъв, майката е тази, която трябва да предаде неговия завет на братята му; да чуе песента, в която ще бъде обезсмъртен. Героят е спокоен, че ще има кой да жали за него. Стигне ли жив с напетата си дружина, да бъде посрещнат с цветя и целувка, а самият той ще прегърне либето си. Наградата, на която се надява героят е да остане в паметта на народа: „умря сиромах за правда, / за правда и за свобода…” .
„Елегия”(1870г.): Жанрът на творбата е зададен в самото заглавие: елегия (творба, в която се разкрива тъжно, мрачно, трагично настроение). Това определя и основното ѝ чувство. Тема: нерадостната робска участ на народа. Образи: на робството, представено чрез робската люлка (символ на опиянението на народа и заспалото чувство за желание за свобода), дълбокия сън, от който трябва да се събуди народното съзнание, оковите, в които народът е окован, кръста на народното страдание, който е „забит в живо тело”, ръждата, прояла и без това оглозганите кости и смокът (олицетворение на поробителя), който изсмуква жизнените сили на народния живот. Характерни за творбата са библейските паралели- българите са измъчвани, подобно Христос, и жертви от страна на национални предатели. Тя е богата на реторични въпроси и възклицания. Стихотворението е заредено с критичния дух на Ботев, който безмилостно отправя укор към пасивността на своя народ.
„Борба”(1871г.): Стихотворението е заредено с критичния патос на Ботев. Основно чувство: болка, ненавист, гняв, възмущение. Тема: фалшивият хуманизъм, заключен в религиозните повели за търпение, кротост и подчинение. Образи: религията и нейните поклонници и последователи, борбата. Лирическият говорител оспорва учението на църквата и основните християнски ценности, една от които: „Бой се от Бога, почитай царя!”. С ирония и сарказъм той разобличава несъстоятелността на това твърдение. Той хвърля обвинение срещу водачите на народа- чорбаджии, свещеници, учители, журналисти. Упреква ги, че са поклонници на богатството, на материализма и не водят народа в посока на национално освобождение от мъчителите му. Ботев разобличава света като прогнил и следващ лъжата, тиранията и злото. Именно в това „царство кърваво, грешно,” той вижда да кипи бъдещата борба. Финалът: „Ще викнем ние: Хляб или свинец!” е израз на убедеността на героя, че този „свещен конец”- свещен завършек на народното мъчение, ще се осъществи. Той е доказателство за разбирането на Ботев, че революцията е изходът от робското положение на българския народ.
„До моето първо либе”(1871г.): Стихотворението е обръщение към либето. Основни чувства: контрастни- силна обич към родината и омраза и скръб спрямо всичко друго. Тема: отказ от личен живот и пълно отдаване на народната борба. Образи: песента (любовната и песента на народното страдание), плачът на сиромасите, сърцето на героя („и сърце зло в злоба обвито”), апокалиптичната битка- земята гърми и тътне от предсмъртни песни, бурята кърши клонове, а сабя ги свива на венец, зинали са долове и пищи зърно от свинец. Творбата е интимно-лична равносметка и призив към любимата да бъде съпричастна към идеята за свобода, в която гори лирическият герой, или да го остави. В това се вижда надмогване на личните чувства, жертването на правото на личен живот в името на висшето благо- народно спасение от робството. Пред картините на народното страдание изгубват смисъл младостта, любовта и красотата.Характерни са императивните- повелителни форми: остави, забрави, махни, запей, използвани в обръщението към либето. Те изразяват вече взетото решение на лирическия герой да посвети живота си на националната кауза.
„Хаджи Димитър”(1873г.): Жанр: ода (стихотворение за възхвала) и балада (творба, в която идеята е предадена с помощта на митични и легендарни образи, опира се на фантастичното и невероятното). Реалното и нереалното се преплитат. Основно чувство: преклонение пред величието и подвига на героя. Тема: възвеличаване героизма на юнака. Поставен е в митичното пространство на Балкана, където агонизира и страда героично, което подчертава подвига му. Основни образи: митичният герой- юнакът; природата- тя е статична, застинала, подчертава страданието; митични животни, загрижени за юнака- орлица, вълк, сокол, самодиви. Композиция: кръгова- финалът е аналогичен на началото, за да подчертае суровата действителност и болката, която изпитва юнакът. Център на творбата е знаменитата строфа: „Тоз, който падне в бой за свобода, / той не умира: него жалеят / земя и небе, звяр и природа, / и певци песни за него пеят…” Тя извежда и идеята на творбата- безсмъртието на героя. Като цяло, одата се отличава със забележителното художествено майсторство на Ботев и живописния му стил при изобразяване природната картина, приета за класическа в литературата ни: „Настане вечер- месец изгрее,…”
„Моята молитва”(1873г.): Със заглавието на творбата си авторът сякаш предупреждава, че това е лично, съкровено верую. Основно чувство: силна любов към идеала и омраза към всичко, което е в противоречие с него. Героят декларира своя атеизъм директно и отхвърля християнския Бог- това е и темата. Заедно с това заявява вярата си в разума и свободата. Неговият Бог е личният Бог- този, който е в сърцето и душата. Творбата е израз на личните позиции и отношение на лирическия герой. Съдържа обръщението на лирическия герой Бог да вдъхне свещената вяра в осъществяването на свободата, да подкрепи и него в святото дело. Основни художествени похвати: анафори (повторение на „не ти”), антитеза („а ти”), обръщения, епитети, глаголи. Финалът е отново израз на мечтана славна смърт. В него са вплетени вярата, жертвоготовността и скромността.
„Обесването на Васил Левски”(1875г., някъде и 1876г.): Последното отпечатано Ботево стихотворение. Жанр: елегия. Под формата на диалог с родината. Основно чувство: мъка, тъга, болка, отчаяние. Тема: смъртта на Васил Левски. Образи: майката родина; гарванът; псета и вълци, виещи в полята; жени и деца, страдащи за едничкия син на България; зимата- образ на скръбта и безнадеждността; плачът на майката родина; песента на зимата; бесилото, което е черно. Ботев изгражда богата на звукове и черни краски представа за смъртта на героя на България- Левски, с помощта на алитерация- натрупване на съгласни и съчетания „гр”, „хр”, „тр”, повторения на звукове „с”, „в”, „р”; на асонанси- повторения на гласни „а”, „о”, „е”.
Материал за матура (8 - Христо Смирненск...
Материал за матура (10 - Атанас Далчев)
Материал за матура (11 - Елисавета Багря...
Материал за матура (10 - Атанас Далчев)
Материал за матура (11 - Елисавета Багря...
Илюминати - кои са те?
Всемирният потоп започна!Докъде ще стигн...
Мил спомен от преди няколко години...
Всемирният потоп започна!Докъде ще стигн...
Мил спомен от преди няколко години...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 133